To-do-list

Gepubliceerd op 14 juni 2022 om 08:36

Iedereen die wel eens een to-do-list heeft gemaakt zal het volgende herkennen: Je begint vol goede moed met de leukste, maar vaak ook minst belangrijke taken. En dan, wanneer je bijna klaar bent en er aan toe bent om even onderuit te zakken met een bakje koffie, kom je tot de ontdekking dat je het “ergste” voor het laatst bewaard hebt. 

 

Hè bah! Je bent voor je gevoel heel druk geweest, maar nu moet het belangrijkste juist nog gedaan worden. Alleen heb je al je energie gestopt in taken die ook wel hadden kunnen wachten. Gevolg: geen voldaan gevoel want je bent niet zo productief geweest als je had gewild. En je moet nog door ook, want die taak moet vandaag af…..

 

Is dat uitstelgedrag slim? Nee, niet echt. Gebeurt dit vaak? Absoluut! Zo ben ik zelf al een tijdje bezig met een te gek project. Maar omdat ik dit ook best spannend vind, merkte ook ik dat ik geneigd was om me eerst op andere zaken te richten. Terwijl ik het ook af wil maken en zeker weet dat het een succes gaat worden, maar dat juist ook weer eng vond…. En nu hoor ik je denken: huh? Hoezo? Hoe zit dit dan? Nou ook dat stukje angst hoort bij succes en zorgt er gek genoeg voor dat wij taken uitstellen.

 

Ook als ondernemer ben je snel geneigd om bepaalde werkzaamheden voor je uit te schuiven. Wanneer jij ergens tegen opziet, vergeet je vaak de juiste prioriteiten te stellen. Terwijl juist die werkzaamheden winstgevend zijn en zorgen voor een positief resultaat binnen jouw bedrijf. 

 

Een goede methode om dit beter te managen is om te werken volgens de “Eat that frog-methode” of de ABCDE-methode. Oftewel werken met een prioriteitenlijst. 

 

Datgene dat gelijk gedaan moet worden (en niet altijd even leuk is) komt bovenaan de lijst. Werkzaamheden die zouden moeten, maar niet persé vandaag af moeten zijn, komen daaronder. Vervolgens noteer je taken waarvan het fijn is als ze gebeuren, maar niet in brand staan. Taken die daar weer onder komen, zijn taken die je kunt uitbesteden. En als laatste komen de wat kleinere, onbelangrijkere dingen op de lijst.

 

En daarom eet ik 's morgens als eerste een kikker;) Ik begin met datgene wat ik het lastigste vind om te doen. Zodat ik daarna met goede moed en vol energie aan mijn overige werkzaamheden kan beginnen!

 

Blijven de onderste taken echter te lang en te vaak liggen of merk je dat je er ongemerkt toch teveel mee bezig ben? Kom je daardoor tijd tekort voor de belangrijkste zaken? En je werk dus ook in de juiste volgorde afmaken?

 

Wie weet kan ik jou hiermee helpen! Wie ik ben? Ik ben Marian. Ik ben sociaal, enthousiast, betrokken en dienstverlenend ingesteld. Ik steek graag de handen uit te mouwen, ben snel van begrip en krijg voldoening van het meebouwen aan jouw persoonlijke groei.

 

Ik drink koffie met melk, en maak graag kennis met jou om te kijken of er een klik is, en of ik jou kan ondersteunen bij taken op jouw prioriteitenlijst!